Friday, March 27, 2015

Muhammad Al Fateh - my lil fighter Part 9

Bila melawat Fateh, kdg2 saya lebih tgk pada skrin yg tunjuk bacaan oxygen saturation, heart beat, blood pressure etc. kdg2 bacaan tu buat saya debar2 tapi nurse mcm rilek je. Saya je gelabah sorg2. Tapi bila pikir2, Doc dan nurse dah buat keje dorg dan tentu tau tanggungjawab yg perlu dorg buat utk jaga baby. Jadi saya pikir tugas saya focus pada berdoa je. Doa ibu tu kan mustajab utk anaknya. 

Raat bagitau keadaan sebenar Fateh pada family di Malaysia walaupun tak ceritakan secara detail tapi kami yakin mereka paham. Saya ceritakan semua dgn kakak saya. Dia bgtau ada bertanya pada kawannya (Dilla) yg ada pengalaman dengan anak yg menjalani pembedahan jantung bbrp tahun lepas. Kata Dilla, memang ada baby yg ambil masa lama utk pulih sama mcm anak dia. Dan anak dilla jugak penah doc bgtau harapan adalah 50-50 dan alhamdulillah anak itu sihat sempurna sekarang cuma perlu chk up dan perlu makan ubat semasa awal2 discaj dari hospital. Memang setiap baby tak sama, bergantung kpd condition baby selepas operation. Cerita ni buat saya rasa lega dan saya ceritakan pada raat dan mak supaya sama2 lega dan positif. Saya lebih positif dan mula nampak pada 50% anak saya akan baik dan bukan sebaliknya.

Kami mintak family buatkan solat hajat. Abg saya buatkan solat hajat di surau dan juga di skolah tahfiz di kampung. Kakak dan adik ipar pon ada uruskan utk buat solat hajat di pahang. Kami juga mintak kawan2 yg pegi umrah ketika tu utk mendoakan baby. Kawan2 ada yg msg pun saya mintak doakan utk Fateh.  Ada juga kawan2 yg buatkan bacaan yasin. Kakak sy bgtau ada kawan shaklee dia yg sy tak kenal rapat adakan solat hajat di surau tpt nya. Appreciate sgt! Rezeki Fateh ramai yg mendoakan. Rezeki hadiah dan duit pon byk Alhamdulillah. Kdg2 rasa segan jugak sbb tiap org yg bg tu jumlahnya sgt besar bagi kami. Ada yg tak dikenali (kawan kepada kawan) pon ada hulurkan duit buat Fateh. Semoga Allah merahmati kalian semua, dilimpahkan rezeki berlipat ganda dan diberi kesihatan yg baik dan berpanjangan.

                                       
ni anak2 sekolah tahfiz an nuri di kg saya

                                       
Di rumah kakak ipar di kemayan pahang


Ada sorg doc suruh saya selalu pegang dan ckp dgn baby. Sebelum tu mmg saya ada pegang dia tp tak kerap la sbb keadaan Fateh yg penuh dgn tiub dan wayar dan sekelilingnya penuh dgn mesin. Sikit sgt bhgn yg boleh saya pegang dia. Saya pon tanak ganggu nurse buat keje sbb nurse sgt kerap bg ubat pada dia. Kalau tak silap saya ubat Fateh masa tu hampir 20 jenis (atau lebih). Tapi bila doc dah ckp mcm tu,terus saya tarik kerusi duduk kat katilnya walaupun hanya dpt pegang bahagian betis nya yg kecik tu. Nak berckp2 pon mencabar gak sbb ventilator tu kuat bunyinya. 


Inilah dia pam ubat Fateh tapi gambar ni diambil masa Fateh dah beransur pulih.Masa ni kalau tak silap tinggal 6 saje ubat.


Ada satu ketika keadaan Fateh ada perubahan yg positif. Doc kata ini bukanla perubahan yg terlalu byk tp tu pon kami dah bersyukur sgt. Fateh dah tak guna lagi ventilator yg bising tu dan diganti dengan conventional ventilator. Doc cuba nak turunkan oxygen support dari ventilator tu. Sebelum ni mmg fully support. Tp keadaan dia kadang2 ok,kadang2 tak boleh tolerate. Saya tak ingat berapa lama dia guna conventional ventilator tapi lps tu dia terpaksa guna semula ventilator yg bising tu sebab keadaan dia yg tak stabil. Saya memang tak boleh tgk kalau dorg tgh nk tukar ventilator tu Oxygen saturation mesti drop semasa proses nak tukar tu. Sampai bwh 60 pon ada. Kalau respiratory specialist dtg betulkan ventilator pon kdg2 bacaan drop. 

Bila dah hampir ke penghujung januari, tiba dah masa mak saya nk blk Malaysia. Dengan keadaan Fateh yg belum stabil, kami mintak mak extend lagi tinggal kat sini. Alhamdulillah mak setuju dan memang dia pon rasa dia nak stay lagi sbb kesiankan cucu2nya. Cuma kesian jugak kat abah sbb dah rindu kat mak. kikiki. selingan lawak keluarga:) .Ada jugak yg lawak abah sy ni. Abg sy post gambar dorg tgh sapu rumput yg baru potong kt wassap family. Saya tunjuk kt mak dan masa Mak saya call abah tanya psl tu. Abah kata 'eh mana awak tau?' Heran dia mak boleh pantau dari abu dhabi.hahha.

Berbalik pada cite Fateh, doc decide nak tebuk kt bhgn paru2 utk buang air trapped. Mula2 sebelah kiri (2 tempat) kemudian beberapa hari sebelah kanan pulak. Alhamdulillah ada perubahan yg baik utk Fateh. Air trapped dapat dikurangkan dan bacaan2 lain nmpk bertambah ok. Tapi mcm sebelum ni, perubahan tu bukanlah perubahan yg sgt besar. Masa tu ada rasa lega sikit, tapi ada satu hari saya dtg nurse bgtau takde perubahan dan geleng2 kepala. Berdebar balik hati ni.




2 comments:

  1. Sedih2 baca senyum tang lawak pak cik megat hehe..apapun doa xpernah berenti utk fateh..moga terus sihat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...