Monday, March 16, 2015

Muhammad Al Fateh -my lil fighter Part 3

Saya mintak maaf kalau font size blog ni tak sama besar. Lappy ni problem atau apa pon tatau la. Dah betulkan byk kali bila view blog masih lagi font besar kecik. Harap tak pening baca.:). ok sambung..

Esoknya kami bersiap awal2 pagi ke hospital. Hati2 berdebar nak tau result echo mlm td. Terdetik jugak jgnla ada masalah jantung. Tak mungkinlah! Sampai di hospital, saya decide utk naik dulu. Raat tunggu kt luar dgn anak2. 

Saya tgk keadaan Fateh ok sikit dr mlm td. Sementara tumggu doc, saya berbual dgn in charge nurse. Rupanya oxygen saturation Fateh mlm td waktu baru smpi kat Al Rahba hospital tu dah drop hingga 60%.;(((..Doc dtg dan ajak duduk. Dia pon mula terangkan. Dia kata dia cari saya smlm tp saya dah blk. Bukan tak boleh nk tunggu tp kena setel hal hotel dulu klu tak end up tido lam kete anak beranak. 

Hasil echo semlm, katanya baby ada heart problem. Bila dia sebut je baby ada heart problem ,berjurai2 la air mata ni. Takleh control dah dpn doc ngan nurse sume. Dia bgtau baby ada problem aorta coarctation dan dia lukiskan utk saya paham.



Dia kata kena buat immediate surgery sbb katanya skrg ni baby guna salur bypass yg cuma guna waktu dlm kandungan je. Kalau tgk lukisan tu, salur yg doc garis2 kan dgn pensel, itulah salur bypass nya. Salur yg sepatutnya digunakan selepas lahir yg bawak darah n oksigen terlalu sempit. Bila baby dah lahir sepatutnya salur bypass tu akan terhapus dgn sendirinya. So dorg bagi ubat bg besarkan blk salur tu. Surgery tak bolehkan dilakukan di Al Rahba. Kena hantar ke Sheikh Khalifa Medical City, SKMC. SKMC ni mcm IJN la kat tpt kita. Satu2nya hospital yg buat surgery utk jantung.

Doc tanya ada soalan tak. Saya cuma tanya chance to survive je dari pengalaman doc dgn kes mcm ni. Dia kata kes ni common kena kat baby. Dalam setahun berbelas2 yg dorg terima baby kes camni dan mostly survive dengan surgery. Kata doc 2-3 hari lagi akan transfer Fateh ke SKMC. Rupanya bukanlah semudah yg disangka.


to be continued...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...