Saturday, March 14, 2015

Muhammad Al Fateh - my lil fighter Part 2

  • Sebenarnya tak ingat berapa lama fateh ada kat dalam tu tp rasa lama la tunggu kt luar. Dah beberapa ketika tu doc pon kuar bgtau oxygen dia low and gula low. Fateh kena transfer ke abu dhabi immediately tapi dorg kena contact dulu hospital mana yg nk terima. After few calls and discussions, Al Rahba Hospital boleh terima. Jenuh gak nk tunggu respond spital sana. 
  • Doc macam heran kenapa kami tak terus ke emergency sedangkan baby dah biru. Ya Allah kami mmg tak nmpk baby sampai biru. Kalau tak takkan la kami ni biar je tunggu kat waiting area tu. Benda jadi mcm cepat sgt. Dari masa nk masuk kereta baru dia nmpk kuning. Tu pon kuning bukan biru.  Memang dalam kepala ingat jaundice dia naik je. Level tahap pemikiran masa tu takat jaundice! Tak terpikir langsung dia ada masalah lain. Sebab masa lahir takde pulak paed yg cek dia kata apa2. Semuanya ok kecuali jaundice! Wonder gak la smpi skrg. Nape tak boleh detect lps lahir tu? Tapi selalu betulkan pemikiran dan hati, Allah dah atur semuanya begini. Redha.
  • Bila hospital sume dah confirm, kami pon blk umah packing apa yg patut. Oh kebetulan masa kat hospital, kawan susah senang di Ruwais, kak ina msg bgtau nk dtg visit baby kat rumah. Jadi terus bgtau dia apa yg jadi. Terus dia dtg ke hospital. Dia bgtau sorg lg kawan, Fara. Dorg la yg tolong pack brg, tlg tenangkan saya yg dah mcm hape tu. Saya pon tak tau apa yg saya pack. Fikiran dok pikir baby je.
  • Kami gerak ke Abu Dhabi naik kete sendiri.  Saya tak boleh nk naik ambulans sbb tak muat. Bwk mesin skali. Sampai sana dalam 8pm lebih camtu. Ambulans smpi dulu.  Otw tu saya wassap my sister bgtau psl ni. Bila dah sampai kt icu sana doc nurse sume tgh sibuk. Saya masuk dulu. Raat jaga anak2 kt luar. Bdk2 kan tak boleh masuk. Dorg suruh aku duduk dulu. Aku tgk bacaan oksigen masih 80%  camtu. Sesekali drop bwh dari 80. Berdebar2 je tgk reading tu. 
  • Tak lama tu doc dtg bg penerangan. Dia kata takat ni tatau lg apa punca tp ada bbrp kemungkinan antaranya infection, masalah platlet darah dan masalah jantung. Doc kata dia dah bagi antibiotik sume utk infection. Dorg check brain dan alhamdulillah sumenya ok. Lagi sejam lbh kurg dorg nk buat echo utk cek jantung plak.
  • Sementara tunggu sonographer nk cek jantung tu, doc tu soh saya rehat dulu. Dia kata mesti tak makan lg arini kan. Mmg pon. Cuma breakfast je sebelum ke hospital pagi tu. Tapi tak rasa lapo lgsg. Sikit pon tak! Doc srh nurse bg air ngn food kt saya. Paksa saya mkn. Paksa gak la diri makan tp dua suap je dah kenyang. Dah jam 12 mlm tu saya tgk dorg tgh cek jantung. Raat ajak check in hotel dulu. Anak2 pon dah letih. 

to be continued

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...