Thursday, March 19, 2015

Muhammad Al Fateh- my lil fighter Part 6

5hb Jan 2015, Seawal pagi jam 530am saya dan suami keluar anta abg ipar ke airport. Flight jam 10am tapi kami kena keluar awal sebab kami kena ada di hospital jam 7 pagi. Opah tolong jaga Arissa ngn Aisyah kat hotel. Hari yg mendebarkan buat saya dan Raat.

Perasaan hanya Allah saja yg tahu. Sesekali terasa sebak bila tgk dia atas katilnya, Bila dia menangis menahan lapar sbb kena puasa utk operation. Tapi semangat kena kuat, kena redha dengan ujian dari Allah. Allah dah atur yg terbaik utk hambaNya. Hari sebelum tu saya sempat bg dia susu. Nurse bg peluang saya untuk direct BF Fateh. Selama 8 hari di Al rahba dia minum susu guna tiub.



Lebih kurang jam 8 pagi surgeon datang beri penerangan tentang operation yg bakal dilakukan. Dorg akan bukak dari belakang badan dia utk betulkan seperti yg dirancang. Ada satu lg defect kat jantung dia tapi tu akan dibuat kemudian. Sign borang apa yg patut. 

Jam 12 Fateh dibawa masuk OT. Saya dah janji dalam hati tanak nangis. InsyaAllah sume ok.Kami berdua diberi utk kiss baby dulu. Ya Allah terus berderai air mata ni.  Masa keluar dari icu tu, guard tu kata 'don't cry!just pray' nada keras gitu. Guard arab tau je la kan deme ni. Dalam hati rasa cam tersentap gak. Anak kot.takkan tak sedih.

Kami berdua sabar menunggu kat waiting area. Sejam ,dua jam..bateri enpon pon dah tunjuk signal kaler merah. Risau plak kalau abis bateri, kot2 mak nak call. Raat suruh saya rehat aje di wad (wad utk picu mothers). Mulanya berat ati nak pegi, tp pikirkan bateri enpon dah nak abis sgt, so pegi je lah. Mulut tak berenti zikir. Sampai bilik sambil tunggu caj enpon saya baring. Boleh pulak tertidur lena sgt2.

Terkejut saya terjaga tgk2 dah sejam saya kat situ. Ada call dari nombor saya tak kenal. Ada miscall dari Raat jugak. Berdebar jugak hati ni. saya call balik dengar suara Raat biasa2 je. Dia kata dtgla sana kalau dah siap caj. Saya terus ke sana. Nampak ada kawan saya kt situ yg saya cerita anaknya penah operate jantung jugak. Rupanya nombor yg call td nombor suami dia. Saya salam n sembang sepatah dua ngn dia. Dia kata 'raat ada nk ckp tu. ija pegi la kat Raat'. ok pelik dah. 

Raat perlahan2 cerita. Masa saya takde tu, guard tetibe lari panggil dia, bgtau surgeon panggil masuk OT. Ada 2 guard. satu di PICU dan satu lg di OT. Guard di PICU srh masuk kat OT tp guard di OT tak bagi masuk. Kelam kabut kat situ nasib baik surgeon keluar dan panggil masuk. Berdebar la operation belum abis tp dah panggil masuk. 

Doc bgtau tak boleh buat mcm yg dorg plan. Salur sempit tu terlalu panjang dan dorg kena gantikan dengan sintetik. Betul apa yg doc di Al Rahba bgtau aritu. Kena continue dengan open heart surgery. Risiko lagi tinggi dan peluang lagi kurg dr sebelumnya. Ya Allah lemah rasa badan masa tu. Geram jugak dgn diri sendiri kenapa saya boleh tertidur. tapi Allah dah aturkan semuanya. Raat kata kalau saya ada masa tu entah2 saya pengsan kat situ. Betul jugak.

Kami tak bgtau sape2 masa tu apa yg jadi even mak pon kami tak cite lagi. Yg tau cuma kawan kami tu je lah masa tu. Saya call mak terpaksa bgtau operation mula lambat tu sebab belum selesai. Dah ptg masuk ke malam masih belum siap. Jam 9.12pm baru selesai operation. 

skrin ni la kami dok tgk setiap masa sepjg operation

Surgeon keluar dr OT terus cari kami di waiting area. Dia ni suka bg perumpamaan. Katanya sekarang ni perjalanan kita nak cross jambatan dan skrg kita di tgh2 jambatan. Saya masa tu takleh nk pikir dah pasal jambatan ke hape. Eh doktor lantaklah pasal jambatan tu, anak saya ni ok ke tak? Dalam hati jelah. :). Lutut pon dah ketor takleh nk berdiri rasanya. Dah last tu dia kata dada masih terbukak dan dorg nk monitor dulu baru akan tutup sepenuhnya. Itu maksud dia td.  Tapi ada juga berita baik yg dia bgtau kami. Defect(hole) yg dia bgtau td tu dorg dah betulkan skali. Ada hikmah semua yg berlaku. Berat rasa otak,jiwa raga sume. Tak dapat bayang nk tgk keadaan anak saya dgn dada masih terbuka.

Selepas lebih kurg setgh jam kami dah boleh tgk Fateh. Tak pernah terbayang saya nk tgk keadaan anak sendiri mcm tu. Dada yg masih terbukak, cuma ditutup dengan tisu dan plastik dgn wayar berselirat seluruh badan. Lesunya hari tu tapi bersyukur kami masih dapat tgk dia lagi. Kami balik hotel dan cerita semua yg berlaku kat mak. 

to be continued...













3 comments:

  1. InsyaAllah Baby Al-fateh kuat tuk mak dan ayahnya..
    *sambil kesat tisu hingus*..

    ReplyDelete
  2. malam yang sangat panjang...di msia masa tu jam 3 pagi baru dapat berita selesai operation...

    ReplyDelete
  3. Ternanti2 entry seterusnya...* xterasa mengalir airmata ~akidhumaira

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...