Monday, September 22, 2014

Supplements untuk ibu hamil

Assalamualaikum readers,

Bila kita disahkan hamil/mengandung/pregnant, jangan sesekali abaikan pengambilan supplements. Dengan shaklee, kita ada supplements set lengkap hamil shaklee untuk diambil semasa pregnant. Masa pregnant Arissa, belum kenal shaklee. Saya ambil iberet folic, calcium dan neurogain. Masa pregnant qistina, walaupun masa tu dah kenal shaklee tp saya tetap ambil vitamin yg doktor bagi. Dan top up dengan supplement shaklee. Tapi kali ni memang sepenuhnya ambil supplements set hamil shaklee.

Masa saya tau saya pregnant, sy tak tergesa2 nk cek doctor pon. anak ketiga kekdahnya. kalau anak first tu tak dan dan nk gi cek doktor. Saya tak risau sbb folic acid, calcium, iron tu sume saya ada dengan shaklee. Saya memang ambik hari2 pon. Tambah2 masa tu busy pulak balik malaysia. Pastu mcm2 hal lagi. Dah masuk 4 bulan baru berkesempatan gi chk up. Gynea saya Dr. Usha tanya dah berapa bulan.Saya jawab 2 bulan lebih. Bila scan rupanya dah 4 bulan! Dah boleh nmpk boy ke girl..hihihi..

Jom kita tgk apa yg ada dalam set hamil shaklee??

1. Vitalea - sejenis multivitamin yg mengandungi 200mcg folic acid. terdapat juga iron,calcium dan sebagainya.Folic acid ni penting untuk ibu hamil untuk membentuk saraf tunjang pada bayi. Preggy moms kena ambik folic acid sekurang2nya 400mcg-800mcg.

2. Vita C - Bantu sistem imun badan utk ibu. dan juga bantu penyerapan iron.

3. B complex- Lengkap dengan 8 kumpulan vitamin B dan juga bantu kawal stress

4. ESP - Membekalkan protein utk menambah tenaga kepada ibu hamil.

5. Ostematrix (calcium&magnesium) - kalsium sgt penting untuk ibu hamil sebab pengambilan kalsium kita dikongsi bersama si kecil dalam perut tu.:). bagi mengelakkan si ibu mengalami osteoporosis, kurangkan lenguh2 badan dan cramp.

6.Omega guard - bagus untuk perkembangan otak bayi.

Sebaiknya ambil set lengkap semasa hamil. Bila kita pregnant, kita bukan saja perlu pikirkan tentang kita, tapi perlu ambil kira keperluan baby.Bagi yg kata tak boleh telan pil dan sebagainya, inilah permulaan pengorbanan kita sebagai ibu. Boleh ke tak boleh kena la harung jugak kan!:) Asalkan baby sihat.

Bila dorg dah besar lain pulak ceritanya. Kalau sakit nak kena cari cara bg dorg pulak makan ubat or supplements. Mencabar gak tu kalau anak yg cerewet. Anak pertama saya lagi memilih berbanding adiknya. sekarang ni si kakak dah makin senang disuruh ambik supplements. Tapi sejak sekolah ni asek selsema je. 

Jom layan video dua beradik ni buat coloring.  tema nya color sesuka hati dimana saja. :)



Nanti tambah lagi sorg menghuru hara kan lantai dengan pelbagai warna..hihi layannnn..








1 comment:

  1. melampau sangat slang si arissa, cubittttt baru tau hahahahaha gerammmm

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...