Wednesday, September 24, 2014

Penawar batuk,demam & selsema anak-anak dengan shaklee

Assalamualaikum readers :)

Sebelum Arissa sekolah saya terpikir dah lama betul dia tak demam dan pake j2 selsema batuk tu. Elok je sehari nak mula sekolah, nampak hidung nya berair sikit. Mula je sekolah, selsema makin teruk. Hari ke-3 terus demam. Saya terus bagi nutriferon & vit C chewable. Tapi kena bagi jugak ubat demam, risau melarat.Alhamdulillah sehari je dia ponteng sekolah. Esoknya terus happy nak gi school.

Tapi selsema tu still on off. Saya teruskan bagi dia nutriferon & Vit C chewable. Kebiasaannya dalam 3-4 hari je selsema tu. tapi kali ni maybe dah start sekolah, berjumpa ramai org. Masuk minggu ke-3 Arissa mula batuk2. ponteng jugak sehari. Saya paksa dia makan omega. Selalunya kena sorok dalam minuman or makanan dia. Kali ni dia kunyah2 je macam adik. Saya cakap dgn dia makan omega untuk bagi cepat sihat. Tak sihat tak boleh pegi school. Tu yg laju je kunyah2.:)

Nampak ada perubahan. Selsema makin kering, tp batuk masih ada sikit2. Saya bagi jugak minum madu campur lemon, tapi sekali je dia nak minum. Saya buatkan lagi tapi adik yg habiskan. Si adik apa je yg dia tak makan. Sume nak bedal.hihi. Oh lagi satu Arissa ambik segelas fresh milk dicampur dgn mealshakes setiap pagi.

Penawar demam utk arissa yg paling berkesan adalah nutriferon. Untuk batuk dan selsema adalah omega guard dan Vit C chewable. Tapi kalau demam saya tetap kena standby ubat demam. Ubat batuk & selsema mmg dah lamaaaa sangat tak wujud dalam umah saya. Alhamdulillah. Kalau batuk berlarutan saya tetap bawak anak2 saya berjumpa doktor untuk cek. Ubat tu seboleh2 nya saya cuba elakkan. Setakat ni saya puas hati ikhtiar saya dengan supplement shaklee.  Kalau Qistina pulak seingat saya, saya belum pernah lagi bagi dia ubat batuk atau selsema. Saya bukan menolak terus, tapi hanya cuba elakkan saja. Saya tetap bawak anak2 saya berjumpa paedtrician jika ada masalah kesihatan. Saya bukan doktor yg boleh rawat anak di rumah saja.



mealshakes dan omega guard

omega guard


Bagi anak2 yg mengalami masalah asma

Ni video saya borak2 dengan Arissa pasal apa yg dia belajar kat school. Jemputla tgk. Part last tu tetiba tukar karakter. Nak tergelak ibu!:)))











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...