Saturday, August 2, 2014

Salam aidilfitri dan promo ogos!

Assalamualaikum...

Belum terlambat lagi kan nak ucapkan selamat hari raya , maaf zahir dan batin. Sepanjang setahun masyaAllah dosa tak terhitung dgn ramai org tanpa sedar atau tidak. Kelemahan saya ni adalah suka melawak kasar especially dgn kawan2. Kadang2 terlebih sudah yg saya tak perasan. Harap2 segala keterlanjuran saya ini dapat diperbaiki dan semua yg terasa hati dapat memaafkan saya.:(...



Istimewa promo bulan ini ialah GLA complex. Beli 6 percuma 1. Ramaaaaiii peminat GLA complex bersorak gembira. cewah ayat buku. Tapi mmg ye! Ramai yg suka. Umpama sahabat baik wanita. GLA ni selalu dikaitkan dengan kesuburan. Cerita pasal kesuburan ni, ramai jugak yg rasa nak cili mulut2 org yg suka komplen psl kesuburan org! Takde anak pon sebokkkk tanya, anak berderet ponnnn org sebok nk komen!ha ha ha ha *gelak pudar*..

Macam ni...Perkara pertama sebelum kita tergolong dalam org yg suka komplen dengan kesuburan org, kita hendaklah sentiasa ingat bahawa semua yg berlaku adalah dengan keizinan Allah. Jangan kau ingat kau mampu mengandungkan bini kau berkali2 bermakna kau lelaki gagah. Silap banyak okay! Tu semua dengan izin dan kuasa Allah. 

Eh yg keje nak beranak pon org kata! hak hak hak.. Saya ada terdengar ceramah pasal kurniaan anak yg ramai ni. Rasulullah saw sangat menegah umatnya dari terus membujang dan tidak mahu berumahtangga dan tidak mahu berzuriat seperti kelakuan orang-orang musyirikin yang tidak mahu bertanggungjawab kerana takutkan papa, miskin, merosot ekonomi dan kelaparan. Bukan semua org dapat peluang untuk mendapat zuriat. 
Tapi bagi Yg mahu tapi belum diberi rezeki tu jgn risau..Allah sebaik2 perancang.

Saya banyak jugak membaca tentang kesuburan ni. Ada satu artikel tu *sori lupa baca kat mana*, katanya selepas 6 bulan perkahwinan jika masih belum hamil, hendaklah segera membuat pemeriksaan. Ni utk org yg memang tanpa plan untuk menangguhkan mendapat cahaya mata. Ada org terpaksa menangguhkan hasrat mendpt cahayamata atas sebab2 tertentu kan. Atas sebab sakit dan sebagainya. Ada jugak tau. Jgn tuduh2 org takmo anak ke apa. *bukak minda..bukak minda* Ok berbalik cerita tadi, kalau tak boleh hamil selepas 6 bulan perkahwinan, segeralah berjumpa doktor. Pasangan kena buat pemeriksaan suami dan isteri. Kedua2nya! Nak gozzzippp sket. ahaks. Ada suami rasa ni semua hanya isteri je yg kena buat check up. I is gagah uols..katanya..Ko gagah ke,ko ahli bina badan ke, gi cek jelah sama2 ngn isteri tu. Jgn byk bunyik. Jgn bebankan masalah pada isteri je. Tapi tak semua lah suami2 mcm tu.. Ramai jugak yg mulia. :)

Kemudian, Jika masalah tidak dapat dikenalpasti, kita perlu berjumpa dengan doktor yg lain pulak. Ni cadangan dari saya lah. Sebabnya saya pernah terbaca ada satu pasangan ni cek dgn 3-4 doktor yg mengatakan mereka adalah normal. Tapi dengan izin Allah mereka tak putus asa, mencuba lagi check up dengan doktor yg lain dan akhirnya baru lah masalah dorg tu dikenal pasti.Setelah 8 tahun!Alhamdulillah selepas tu mereka dikurniakan anak. Subhanallahhh.. 

Jangan sesekali takut untuk menghadapi realiti. Biar kita tahu masalah lebih awal dari dibiarkan lama2. Jika segala usaha dah dilakukan, berserah lah dengan segala ketentuan Allah. Dia lebih mengetahui akan setiap apa yg terjadi. Pernah dengar tak kata2 ni. **Kadang Allah sembunyikan matahari. Dia datangkan hujan petir. Kita tertanya kemana hilangnya matahari.Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi** Sentiasa bersangka baik dengan Allah.

Panjang pulak kan. Apa yg pasti ikhtiar dengan set kesuburan shaklee pon ada. Salah satunya adalah GLA complex. Utk lelaki boleh cuba zinc. Tu paling basic lah. Klu nak complete sila lah cuba bersama B compex, vitalea, ESP,vitamin E. Tak rugi pon makan semua ni. Sebab khasiat nya lebih dari utk kesuburan. Untuk kesihatan keseluruhan nya..

Sekian dulu utk hari ni..wassalam..:)



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...