Saturday, January 12, 2013

Kekejangan otot

Kekejangan otot selalu dialami oleh wanita hamil dan juga atlet. Tapi kekejangan otot ni  bukanlah satu penyakit tapi ia merupakan satu simptom.

Ada 3 keadaan kekejangan otot ni:

1. kekejangan di waktu malam. 

-Otot yg biasa terlibat ialah otot betis. Antara puncanya ialah dehidrasi, kekurangan unsur mineral seperti magnesium, potasium, calcium dan sodium, dan kurangnya pengaliran darah ke kaki akibat posisi tidur yg salah. Masa kat zaman belajar dulu selalu gak kena. Kdg2 kesannya sampai esok pagi. Nak jalan pon rasa sakit.


2. Kekejangan otot pada wanita hamil.

Biasa terjadi apabila masuk trimester kedua apabila rahim semakin membesar. Kaki penat nak tampung berat badan. Ini akan mengakibatkan kekejangan. Apabila ini berlaku, dinasihatkan supaya tak berdiri terlalu lama. Bagi saya  alhamdulillah, semasa saya pregnant jarang sgt sy cramp. Masa Arissa penah jadi 2-3 kali kot. Masa Qistina klu tak silap takde jadi. Syukur. 

3. Kekejangan otot kaki pada atlet.

Selalu terjadi sebab regangan keterlaluan ataupun terseliuh. Utk yg suka bersukan, perimbangan mineral dalam badan adalah penting. tak leh kurg air,tak boleh juga terlebih air.  Minum air yg mengandung mineral dan glucose.

Untuk ketiga2 keadaan ini, OSTEMATRIX  dan VITALEA amat sesuai diambil sebagai supplement harian. OSTEMATRIX lengkap dgn calcium &magnesium, manakala vitalea mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral dimana salah satunya adalah potasium. Bagi atlet/yg gemar bersukan, sesuai ditambah dengan PERFORMANCE DRINK. ia minuman elektrolit yang mengawal keseimbangan bendalir badan agar tidak kekeringan atau mencegah dehidrasi. Ia mengandungi glucose dan sodium  yg diperlukan oleh badan.
                       

performance drink         ostematrix                               vitalea



info lanjut mengenai kekejangan sila rujuk sini..


Hubungi  saya untuk details mengenai produk shaklee.


call/sms/whatasspp :+971 503218749,
email: puterihafiza83@gmail.com
FB : puteri hafiza
FB page:supplemen kesihatan keluarga







*produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...